Continuous Delivery Game speel hem nu zelf

Wil jij ook wel eens aan de slag met je team met continuous delivery? Of gaat het in je team heel lekker maar wil jij je management overtuigen? Speel dan deze game met ze. Je hebt 30 minuten nodig ter voorbereiding en minimaal 45 minuten om hem te spelen.

Hoe werkt het

Het materiaal kun je eenvoudig downloaden vanaf Slideshare. Je print alles op A3 in kleur en knipt alle rechthoeken netjes uit. Stop ze in de juiste envelop (1,2 of 3) en deel de groep op in groepjes van 4 tot 6 personen. Start daarna de eerste ronde.
Je kunt er voor kiezen om na elke ronde weer even centraal de uitkomsten te bespreken. Het gaat hier namelijk niet om de uitkomst maar om wat je leert. Een discussie in de groep kan dan zeker waardevol zijn.

Het doel van de continuous delivery game

In mijn optiek gaat het bij deze game niet over goed of fout, winnen of verliezen, deze game heeft als doel de discussie op gang te brengen. Sterker nog, een blokje zou met goede argumentatie ook prima onder een andere fase passen. Een discussie is waardevol omdat je het dan kunt hebben over het doel, waarom doen we het, of waarom laten we het.

Speel je continuous Delivery GameNadat je alles in de juiste volgorde hebt gelegd komt de belangrijkste vraag, wat ga ik morgen anders doen. Welke activiteit en of tool kan ik morgen gaan implementeren. Deze vierde fase heeft geen eigen kaartjes maar hiervoor kun je wel een eigen tijdslot reserveren.

De belangrijke vraag die je hierbij zult moeten beantwoorden is, heeft het waarde? En zo ja welke waarde? Zorgen we daarmee dat we fouten eerder ontdekken, ontstaat er een nieuwe feedback-loop naar de engineer of wordt hiermee ons proces ineens transparant? Waarde hoeft niet perse direct een aantal euro’ s te zijn, die volgen vaak wel als resultante.

 

 

 

whatsapp meWil je een WhatsApp bericht ontvangen bij een nieuwe blog?
Stuur dan even een berichtje naar +31645112490

One thought on “Continuous Delivery Game speel hem nu zelf

  1. Spel gespeeld met groep Agile coaches. Was erg verhelderend omdat we hierdoor als coaches nog beter in staat waren het gesprek met teams aan te gaan en het belang van Continuous Delivary te onderbouwen.
    Opvallend was ook de interesse van Interne Controle afdelingen die hierdoor begonnen te snappen wat CD kan bijdragen aan het beter in control zijn van het ontwikkelproces.

    Dus doelgroep van het spel niet alleen DevOps teams of ontwikkel teams: vooral breder trekken.

Comments are closed.