Boekrecensie Turn The Ship Around

Wat een heerlijk boek is dat: Turn The Ship Around. Een prachtig verhaal uit een voor mij totaal andere tak van sport. Het leerde mij dat organisatieverandering voor een groot deel vanuit jezelf start. Dat is een fascinerende gedachte, is het niet, voor grote organisaties? In plaats van een ander beschuldigen of nog een framework opleggen eerst eens naar jezelf kijken. Deze les en andere leuke lessen leerde ik uit het boek Turn The Ship Around.

Het boek

Het boek heeft een eenvoudige opzet, het beschrijft namelijk de ervaringen van een duikboot commandant. Een commandant die een schip onder zijn bevel krijgt waarbij er getwijfeld wordt aan de kwaliteit van de bemanning. Een uitgangspunt waar we ons allemaal wel iets bij kunnen voorstellen. Hoe makkelijk is het dan om in de valkuil te trappen om deze mensen de schuld te geven. En dat is nu juist wat de auteur niet deed.

Gedurende maanden van voorbereiding leert het hele team om eigenverantwoording te nemen. En de leidinggevenden om los te laten. Deze les is voor alle partijen niet de eenvoudigste les en gaat met vallen en opstaan. Een keer commanderen en je gaat weer een aantal stappen terug in vertrouwen en eigen verantwoording.

Turn the Ship Around boekresencieHet boek leest eenvoudig door de verhalende vorm van het boek. De opmaak van het boek helpt ook zeker mee aan de leesbaarheid, na elk kort hoofdstuk heb je een aantal vragen waar je eens rustig over na kunt denken. Heb je wat ervaring met organisatieverandering, dan blijft het boek je ook boeien. In elk hoofdstuk wordt er namelijk een nieuwe les geleerd. En na het lezen en begrijpen van de les wil je al weer door naar de volgende les.

Zelfreflectie en reflectie van jezelf

Het boek staat vol met vragen en tijdens het lezen van het boek kwamen daar nog eens veel vragen bij. Vragen die naar boven komen en je er toe oproepen naar binnen te kijken. Hier een paar zaken die mij persoonlijk tot denken zetten.

  • Als je denkt aan het delegeren/loslaten van controle, waar maak je je dan het meeste druk om? Triggerde mij dat wat er mis zou gaan mijn persoonlijk wordt aangerekend. Zie daar, ik faal.
  • Spendeert jou organisatie meer tijd aan het voorkomen van fouten dan bereiken van perfectie?
  • Welke systemen houden je gebonden? (Als persoon en als organisatie)
  • Focus op het vermijden van fouten ontneemt ons de focus om daadwerkelijk exceptioneel te zijn. Knetters wat een les is dit, kijk eens in je agenda. Hoeveel van je kostbare tijd gaat over exceptioneel zijn? Bij mij veel te weinig.
  • De vraag “Hoe effectief leer ik van fouten?” Triggerde bij mij de vraag mag ik eigenlijk wel fouten maken van mezelf? Best een taaie vraag met pijnlijke gedachten als antwoord.

Triggers in het boek

Hier een paar zaken die er voor mij uitsprongen.

  • Wil je draagvlak, zorg er dan voor dat niet jij de keuze maakt maar dat je de vraag voor legt en het team de keuze maakt.
  • Een grote verandering kwam op gang toen we kozen voor het woord de zin “I intend to” ofwel “het is mijn voornemen om”. Daarmee wordt de verantwoording op de juiste plek gelegd. (hoofdstuk 11)
  • Resist the urge to provide solutions, maar als je de tijd hebt is het beter dat het team erachter komt. Mijn les: voorkom dus dat je in situaties komt waarbij je geen tijd meer hebt om er op te kauwen.
  • “Eliminate top-down monitoring systems”, ze helpen namelijk niet om teams zelfstandig te maken. Interessant he?
    Probeer je teams dingen uit te laten voeren, ga je toch elke keer kijken of ze wel op de backlog staan. Vraag je rapportagelijstjes op en verwacht je dat het gaat gebeuren.
    En dat terwijl je nooit op de vloer komt om eens aan de teams uit te leggen wat het doel is, of te vragen hoe het nu eigenlijk met ze gaat.
  • Hoe verplaats je verantwoordelijkheden voor de uitvoering van de persoon die ze mededeelt naar de persoon die ze uitvoert?

Moet jij dit boek ook lezen?

Een echte aanrader om te lezen door:

  • senior managers die al tijden proberen hun organisatie te veranderen OF die eigenlijk niet naar zichzelf durven te kijken en de zaken echt los te laten.
  • team managers die zich van tijd tot tijd als de gesmolten kaas voelen tussen twee warme helften van de tosti, slecht(s) in staat de boel bij elkaar te houden.
  • teams die zich verre van empowered voelen OF het eigenlijk wel best vinden zoals het gaat.
  • Elk individu die wil groeien en kritische vragen aan zichzelf durft te stellen EN open vragen aan zijn omgeving wil stellen “for the better”.

Wil jij het boek ook lezen? Bestel dan >>hier het ebook voor 9.99 en >>hier de papieren versie voor 19.99.

Details over het boek

De dikte:
283 Pagina’s op een IPad mini. Of te wel een retourtje met de Thalys van Amsterdam Central naar Paris Gare du Nord.
De auteur:
L. David Marquet
Uitgegeven door:
Portfolio Penguin 2015.

Durf jij eerlijk te zijn naar jezelf? Ik ben benieuwd naar jou lessen, happy reading!

Andreas