Schalen van Agile is gelijk aan reduceren van complexiteit

Veel organisaties worstelen met het vraagstuk van Scaling Agile. Diverse frameworks zijn er op de markt om je ondersteunen in het schalen. Ze beloven je te helpen in de groei naar een Agile Enterprise. Frameworks vol met buzz-words en technieken om de complexiteit nog eenvoudiger te managen.

Als jij je organisatie echt wilt transformeren moet je complexiteit niet managen je moet het oplossen.

Ik zal heel eerlijk zijn, ik heb niet zoveel op met een aantal van deze frameworks. Mijn samenvatting: “Scaling Agile: You do not get LeSS if you play it SAFE“.

Een organisatie echter die in de transformatie elke keer opnieuw aandacht besteed aan het oplossen van complexiteit zal uiteindelijk de organisatie zijn die de hoogste wendbaarheid gaat behalen.

Laten we eerlijk zij naar elkaar, Agility is een buzz-word, omarmt door veel organisaties en een worsteling tijdens de executie.

Oplossen van complexiteit is cruciaal

Tijdens een workshop met een IT management team een paar weken geleden over de transitie naar een wendbare organisatie kwamen de diverse aspecten van complexiteit aan bod. De natuurlijke neiging van ons allemaal is om elke keer nieuwe processen te maken, piketpaaltjes te slaan en direct beschermende maatregelen te nemen als er ook maar iets mis gaat. Dit maakt het geheel er zeker minder wendbaar op.

Het maakt het er niet alleen minder wendbaar op, het lost helemaal niets op. En dit is nu juist wat cruciaal is als je agile wilt worden en dit wilt schalen. Het is van groter belang dat teams leren om continue te verbeteren in retrospectives en in hun dagelijks werk. Het oplossen van complexiteit kan echter niet alleen op team niveau plaatsvinden het moet ook plaatsvinden op andere plekken en niveaus in de organisatie.

Schalen van Agile alleen door eerst de complexiteit naar beneden te brengen

Hier een paar aandachtsgebieden die je zult moeten vereenvoudigen wil je echt een wendbare organisatie worden. Dit lijstje gaat veel verder dan alleen IT. Wie denkt dat hij kan blijven doen wat hij deed en alleen zijn IT aanpassen zal een eind komen en toch niet zijn doelen behalen.

Zomaar wat voorbeelden die om versimpeling vragen:

  • Versimpelen van productportfolio
  • Versimpelen van business processen
  • Versimpelen van (IT) architectuur
  • Versimpelen van IT processen
    • Allerlei instituten uit oude dagen met goedkeuringen die nodig zijn om software naar productie te brengen
    • Allerlei risk processen die nog volledig handmatig moeten plaatsvinden
    • Allerlei overlegstructuren om te komen tot besluitvorming
  • Versimpelen van project programmamanagement

Makkelijk geschreven hoor ik je denken. Toch heb ik gezien en ervaren dat elke stap in de weg naar simplificatie op deze genoemde aspecten cruciaal is. Je kunt nog zoveel investeren in visual management, team coaching en andere aspecten. Het zal zeker helpen maar de kern niet aanpakken.

Waarom moet iemand het aansturen?

Stel jezelf deze vraag gewoon elke keer “Heb ik iemand nodig om het aan te sturen?”. Als het antwoord ja is, heb je mogelijk je eerste complexiteit al te pakken. Misschien zou je iedereen het mandaat moeten geven om complexiteit te reduceren.

De afgelopen jaren hebben mij wel laten zien dat de simplificatie van je producten en business processen cruciaal is om uiteindelijk ook wendbaar te worden aan de IT kant. Daar investeren helpt echt op de lange termijn. Alle spiegeltjes en kraaltjes hebben misschien hun houdbaarheidsdatum wel gehad in het tijdperk van mobile first. Alleen simpele producten en processen overleven deze eeuw.

Simpele processen en producten kunnen dan met het nodige gepuzzel ook leiden tot eenvoudige architectuur. Als je deze grote brokken werk tenslotte werk in kleine MVP naar productie kunt brengen ga je winst boeken. En daar heb je geen manager voor nodig, slechts leiderschap! Zonder simplificatie is schalen een moeilijke reis.

whatsapp meWil je een WhatsApp bericht ontvangen bij een nieuwe blog?
Stuur dan even een berichtje naar +31645112490